Bersama Dato' Dr Haron Din: Bolehkah Penghuni Kubur Dengar Percakapan?

SOALAN:
Dato', Pernah saya dengar ahli ilmu menegaskan bahawa, orang yang mati dalam kubur mereka, terputus hubungan dengan orang yang hidup. Mereka tidak mendengar orang atas kubur berkata apa pun terhadap mereka. Katanya ada ayat al-Quran yang menyebut perihal itu. Persoalannya betulkah pandangan ini? Mohon Dato' jelaskan. - MOHD HAFIZ SHAHRIL, Kuala Kubu

JAWAPAN:
Memang ada beberapa ayat al-Quran yang menyebut secara umum, menyentuh perihal permasalahan yang anda kemukakan.
Antaranya firman Allah (mafhum-Nya): "Maka janganlah engkau berdukacita-wahai Muhammad terhadap keadaan mereka yang demikian, kerana sesungguhnya engkau tidak dapat menjadikan orang-orang yang mati (hatinya) itu menerima ajaranmu, dan tidak dapat menjadikan orang-orang yang pekak itu mendengar seruanmu, apabila mereka berpaling undur (disebabkan keingkaranmu)." Surah ar-Rumm, ayat 52.
Dalam ayat ini, seolah-olah dinyatakan bahawa hatta Nabi Muhammad SAW sendiri pun tidak boleh memperdengarkan apa-apa kepada orang yang telah mati.
Bagaimanapun ayat Allah di bawah ini, boleh memperjelaskan lagi apakah maksud ayat di atas. Firman Allah (mafhum-Nya): "Dan engkau tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang-orang yang buta (mata hatinya) supaya menjauhi kesesatan mereka; engkau tidak dpat memperdengarkan (seruanmu itu) melainkan kepada orang-orang yang sedia beriman akan ayat-ayat keterangan Kami, kerana mereka orang-orang yang menurut perintah." Surah ar-Rumm, ayat 53.
Maksud sebenar merujuk kepada orang yang mati di sini, bukanlah orang yang mati hakiki. Akan tetapi, mati hati atau buta hati.
Lihat misalnya firman Allah (mafhum-Nya): "Dan (demikianlah pula) tidaklah sama orang-orang yang hidup dengan orang-orang yang mati. Sesungguhnya Allah (menurut undang-undang peraturan-Nya), dapat menjadikan sesiapa yang dikehendaki-Nya mendengar (ajaran-ajaran Kitab Allah serta menerimanya), dan (engkau wahai Muhammad) tidak dapat menjadikan orang-orang yang di dalam kubur mendengar (dan menerimanya)." Surah al-Faathir, ayat 22.
Maksud ayat ini, tidaklah menafikan secara mutlak, orang yang di dalam kubur, boleh didengarkan kepada mereka, apa yang hendak diperdengarkan.
Ayat ini fokusnya kepada mendengar untuk menerima pengajaran. Mendengar untuk menerima seruan.
Orang yang berada di dalam kubur dalam konteks ini, dirujuk kepada musyrikin atau kafirin.
Seperti yang disebut di dalam kitab Tafsir Ibnu Katsir, ketika membuat tafsiran ayat di atas, katanya: "Orang yang telah mati, tidak dapat mengambil manfaat selepas mati mereka, dengan petunjuk atau dakwah kepada mereka, untuk beriman waktu mereka di dalam kubur, seolah-olah mereka tidak mendengar apa-apa pun."
Perihal orang yang di dalam kubur boleh mendengar kata-kata mereka yang berada di atas kubur, sabit dengan hadis-hadis yang sahih dan banyak, antaranya hadis riwayat Anas bin Malik yang panjang lebar di dalamnyaad adisebut (mafhumnya): "...Bahawa Rasulullah SAW, setelah dikebumikan mayat musyrikin yang terbunuh dalam peperangan Badar. Baginda berdiri di atas kubur besar tersebut seraya berkata, "Wahai Aba Jahl bin Hashim, wahai Umayyah bin Khalaq, wahai Utbah bin Rabiah, wahai Syaibah bin Rabiah (dan lain-lainnya), apakah kalian telah mendapati janji tuhan kalian benar? Sesungguhnya Saya sudah mendapati bahawa, apa yang dijanjikan Tuhan (Allah) saya adalah benar."
Umar al-Khattab RA mendengar kata-kata Nabi SAW tersebut. Lalu beliau bertanya, "Ya Rasulullah, apakah Rasulullah bercakap dengan orang yang telah mati? Bagaimana mereka mendengar kata-kata Mu ya Rasulullah? Mereka hendak menjawab bagaimana? Bukankah mereka sudah menjadi mayat yang tidak bernyawa?"
Lalu Rasululah SAW bersabda, "Demi nyawaKu di dalam kekuasan-Mu. Kalian tidak mendengar kata-kataKu sejelas mereka yang di dalam kubur mendengarnya. Cuma mereka tidak boleh membalasnya sahaja." Hadis riwayat Muslim.
Dan, ada hadis lain yang bermaksud (mafhum-Nya): "Tidak ada seseorang yang melalui kuburan sahabatnya yang beriman, yang dikenalinya di dunia dahulu, lalu memberi salam kepada tuan kubur, melainkan ia mengenalinya, mendengar salamnya, serta menjawab salamnya." Hadis ini disahihkan Abu Muhammad Abul Haq.
Dalam erti kata lain, orang dalam kubur, dengan izin Allah SWT, boleh mendengar kata-kata yang dilafazkan di atas kubur dan mereka ada yang boleh membalasnya.
Sebab itu ajaran Islam menganjurkan supaya umat Islam memberi salam kepada ahli kubur, ahli kubur boleh mendengar & menjawab salamnya. Wallahua'lam

Sumber : Harakah